“Mascus var dårlig for min forretning.”

0

Jacobus van Ewijk var ret irriteret, da Mascus først kom til Danmark. Men så ændrede markedet sig, og da J-Maskiner også begyndte at handle med nyt, blev handelsplatformen et sted, han ikke vil undvære.

Grundlæggeren af J-Maskiner, Jacobus van Ewijk – også kendt som Jos – var langt fra begejstret dengang i 2010, hvor han først fik besøg af en konsulent fra Mascus. På det tidspunkt var handelsplatformen ikke så kendt i Danmark. Derfor kunne han købe brugte maskiner i udlandet via Mascus og sælge dem videre i Maskinbladet herhjemme med en god profit, og den strategi ville ikke holde, hvis Mascus blev alt for kendt inden for landets grænser.

Jos fortæller: “I Danmark var der mange kunder, som ikke vidste, hvad Mascus var dengang, så jeg kunne godt købe en maskine på Mascus fra udlandet til 100.000 og sælge den videre i Maskinbladet til 120.000, og så tjene 20.000 på den. Det sluttede, da Mascus blev kendt herhjemme, så det var dårligt for min forretning.” Han griner lidt, inden han fortsætter. “Jeg sagde også til konsulenten, at han skulle sige op og finde sig et andet arbejde, men det var selvfølgelig ikke sådan, det endte.”

Maskiner i flotte farver, der står i en stor hal. J-maskiner sælger både brugte og nye maskiner på Mascus.
J-Maskiner har kontakter i hele verden, men har hjemme i både Rødekro og Viby Sjælland.

Hvorfor handle med nye maskiner på Mascus?

I dag handler J-Maskiner både med brugte og nye maskiner – også på Mascus – og det er netop den kombination, som vi har besøgt Jos van Ewijk for at høre mere om. For giver det overhovedet mening at sælge nye maskiner på en handelsplatform, der hovedsageligt er kendt for brugte maskiner?

Jos forklarer, at det omkring 2013-14 var nødvendigt at handle med nyt, fordi markedet simpelthen ændrede sig: “Jeg startede i 2008, hvor der var finanskrise. De første to år, 2009-10, var der rigtig mange maskiner på auktion i udlandet. De maskiner, jeg købte, var alle sammen nogen, der havde stået hos en importør eller en forhandler, og de var fra 2007 eller 2008. Dem købte jeg på auktion, fx via Ritchie Bros. i Holland, men de maskiner var sådan set væk omkring 2012-13. Der skulle man virkelig være heldig, hvis man faldt over nogle.”

Jos van Ewijk, grundlægger af J-Maskiner står foran en grøn maskine.
I dag er J-Maskiner også importør af kinesiske maskiner til det danske marked.

“Jeg kan komme bredere ud.”

Derfra gav det mening for Jos at begynde at handle med nye minilæssere, og i 2015 kom de nye landbrugsmaskiner til. “Når man handler med nye maskiner, så kræver det så meget annoncering som overhovedet muligt. Det er et andet game, og der fik jeg brug for Mascus.”

Så hvad der først viste sig som en ulempe, blev senere en god samarbejdspartner. “Jeg kan komme bredere ud på denne her måde,” siger Jos.

Den første kunde finder dig på nettet

Alle kunderne er på internettet i dag, og hvis man ikke tager del i markedspladsen, er det svært at blive synlig og skabe opmærksomhed omkring sine produkter. Alligevel har den gamle mund-til-mund-metode stadig betydning for salget ifølge Jos: “Det virker også stadig ret godt, at du kender nogen, der kender nogen. Naboen har købt nyt, og så vil jeg også gerne have. Men for at komme ud til den første, er du nødt til at annoncere. Der er vi nødt til at bruge Mascus”

Gule maskiner på rad og række.
Et indblik ind i hallerne på adressen i Rødekro.

I dag starter købsprocessen ofte med research, der udføres på nettet. Man ser på maskinerne online igen og igen, før man går ud og ser dem fysisk, og der giver Mascus en tryghed, da det er et stabilt og seriøst medie, som har eksisteret i mange år. Her kan folk i ro og mag tjekke maskinerne ud, tænke over det, gå til og fra, før de måske endeligt slår til.

Mascus som vurderingsværktøj

Dertil bruger Jos også Mascus til at vurdere sine brugte maskiner: “Hvis jeg skriver et maskinmærke, fx Volvo plus et eller andet nummer og så “brugt” på google – jeg behøver ikke engang at gøre mere, så -puf – kommer Mascus op. På den måde kan jeg bruge platformen til at prissætte en maskine. Her kan jeg også se, hvad det koster i udlandet.

Så hvad der startede som et tilsyneladende dårligt match, har vist sig at være en af nøglerne til en god forretning. “Hvis man kigger på vores henvendelser på mailen, så vil jeg sige, at de fleste kommer fra Mascus. Jeg vil ikke undvære platformen. Det fungerer rigtig godt.”

Har du lyst til at læse mere? Gå på opdagelse i vores arkiv her

Del på sociale medier:
FacebookLinkedIn

Skrive en kommentar