

Hadsten Maskiner om online succes: “Det må godt være lidt bonderøvsagtigt”

Ærlighed tilsat en anelse bonderøv. Det er de to vigtigste ingredienser, når Hadsten Maskiner skaber online indhold.
Folk kan godt lide det jordnære. Det ‘bonderøvsagtige’, som Ole Eberhard, der er indehaver og sælger ved Hadsten Maskiner, udtrykker det. I 35 år har Ole været i branchen. Han er født og opvokset på en gård, men det var maskinerne, der trak mest. I dag driver han Hadsten Maskiner, hvor hustruen, Susanne V. Eberhard, også spiller en vigtig rolle. Hun er nemlig den, der står for administration, markedsføring og salg i virksomheden. Det er især de to sidstnævnte, som parret er sat i stævne for at snakke om.
I 13 år har Hadsten Maskiner været forhandler hos Mascus, og her i artiklen fortæller Ole og Susanne om samarbejdet, og de afslører også, hvad deres online taktik er.
Du kan se alle de maskiner, der lige nu er til salg fra Hadsten Maskiner på Mascus, lige her!
“Mascus’ rolle kommer ikke til at fylde mindre”
Det står ikke helt klart, om det var Ole, der kontaktede Mascus for 13 år siden, eller det var omvendt. Men det var i hvert fald med fokus på at ramme udenlandske kunder. Sådan husker Ole det, når han forklarer, hvordan samarbejdet i sin tid blev stablet på benene. I dag er det især også udlandet, der er en vigtig faktor:
“Der er ingen tvivl om, at det er via Mascus, at udlandet fylder mest. Vi får 4-5 henvendelser om ugen, som kommer fra udlandet, og vores salg til udlandet fylder omkring 25 procent af det samlede salg,” forklarer Ole, og bliver suppleret af Susanne:
“Den seneste statistik, vi har modtaget fra Mascus, viser, at 69 procent af de besøgende på vores annoncer på Mascus, de er ikke fra Danmark.“
Mascus har haft en stor betydning for muligheden for at nå internationale markeder for Hadsten Maskiner, og det har platformen også i dag.
“Mascus’ rolle komme ikke til at fylde mindre. Vi forventer, at det udenlandske marked bliver større for os. Det er nemt at sælge til udlandet, når man har internettet”, fortæller Ole og fortsætter:
“Markedet er mere flydende i dag. Vi kan i fremtiden ikke kun leve af de danske landmænd. De bliver færre og færre jo. Så det er godt, at vi via en platform som Mascus kan nå kunder udenfor Danmark.

Ærlig og jordnær markedsføring
Susanne blev en del af Hadsten Maskiner for to år. Hun kom ind i virksomheden med 21 års ledererfaring fra plejesektoren. Selvom branchen umiddelbart ligger langt fra maskiner og traktorer, så er Susanne ikke i tvivl om, at hun kan bruge sine oplevelser og erfaringer derfra.
“Jeg kan bare se fra mit tidligere arbejdsliv i plejesektoren, at de gode historier er enormt vigtige at få fortalt udadtil. Så det forsøgte jeg at gøre rigtig meget i i de 21 år. Og jeg kan se, at det betyder også meget her,” fortæller Susanne og bliver bakket op af Ole:
“Når vi sælger en traktor, forsøger vi også at sælge en historie. Når vi laver demovideoer, hvor vi kører rundt i maskinerne, kan vi se, at alt med video fungerer rigtig godt.
Især video fylder en del for virksomheden. Hverken Ole eller Susanne er uddannet indenfor markedsføring, men det kræver heldigvis ikke mere end en god telefon og en person, der har lysten til at stille sig foran et tændt kamera, at skabe online indhold. Susanne står for at styre telefonen, og Ole er sammen med maskinerne i fokus.
“Jeg er nok en bonderøv, men det er også det, vi har fået af råd i forhold til marketing: Hold det helt nede på jorden. Bonderøvsagtigt. Det kan folk godt lide. Der må godt være fejl,” lyder erfaringen fra Ole, og Susanne understreger, at det ikke behøver at være så omstændigt:
“Vi er ved at bygge hus derhjemme, så vi har brugt traktor og vogn til at køre jord væk. Jeg har optaget små videoer af det, og efterfølgende delt det online. Og i løbet af kort tid har de videoer 5.000 visninger,” forklarer hun og tilføjer:
“Jeg behøver ikke sidde og klippe og lave en professionel video. Selvfølgelig skal kvaliteten af videoen være okay, men det behøver ikke være så opstillet.“

Når du som forhandler hos Mascus lægger annoncer på platformen, er der mulighed for at putte billeder og video på. Den benytter Hadsten Maskiner:
“Der er massevis af mulighed for at lægge oceaner af billeder og videoer på annoncerne, og det gør jeg. For det er dét, vi oplever, der fanger køberne,” forklarer Susanne.
Men video står ikke alene, for i bund og grund handler god markedsføring for Hadsten Maskiner om at være ærlige. Det er ikke mindst vigtigt for virksomheden, som også retter deres markedsføring mod udlandet.
“Som forhandler skal vi sørge for, at det vi gør og fortæller, at det også er reelt. Det er jo enormt vigtigt. For der er ingen, der kommer op og kigger på maskinerne. De køber det jo sådan set ubeset. De køber det på troværdighed. Derfor er det vigtigt, at vi også udviser den troværdighed. Er der noget med maskinen, så forklarer vi det,” fortæller Ole.
Hadsten Maskiners tilgang til online markedsføring er et bevis på, at autenticitet og enkelhed kan skabe stærke resultater. Med en jordnær og ærlig strategi når de både danske og internationale kunder, og deres samarbejde med Mascus har været afgørende for at udvide forretningen ud over landets grænser. Hadsten Maskiner viser, at markedsføring ikke behøver at være perfekt – det skal blot være ægte.

Mascus.dk – Danmarks førende markedsplads for brugte maskiner
I mere end 12 år har Mascus.dk været en central aktør i den danske maskinbranche. Det, der begyndte i Finland i 2000, har udviklet sig til en global succes med tilstedeværelse i 58 lande verden over.
En avanceret, datadrevet platform
Mascus er ikke kun en markedsplads, men en specialiseret platform skræddersyet til professionelle inden for landbrug, entreprenørvirksomhed, transport, skovbrug, have & park og trucks. Vores platform er baseret på dybdegående dataindsigter og skræddersyede løsninger, som hjælper dig med at nå de rette beslutningstagere i netop din branche.
Danmarks største og mest aktive markedsplads for maskiner
Med over 80.000 månedlige besøgende og næsten 1 million sidevisninger er Mascus.dk Danmarks førende digitale platform for køb og salg af brugte maskiner. Det betyder, at dine annoncer bliver eksponeret for en engageret målgruppe, som aktivt søger efter nye muligheder på markedet.
Maksimal synlighed og direkte adgang til beslutningstagere
På Mascus.dk får din virksomhed maksimal eksponering over for en købeklar målgruppe. Vores brugere er beslutningsdygtige og klar til at handle, hvilket gør Mascus.dk til den ideelle markedsplads for både private og professionelle forhandlere.
Sælg dine maskiner nemt og effektivt
Mascus.dk gør det enkelt at sætte dine brugte maskiner til salg og nå ud til tusindvis af potentielle købere. Derudover tilbyder vi bannerannoncering, som kan øge din synlighed yderligere og skabe ekstra opmærksomhed omkring dine produkter.